13 tips tegen de warmte

Hoewel wij Nederlanders optimaal willen genieten van het warme weer, zult u toch altijd uit moeten kijken bij extreme hitte. Er wordt niet voor niets zelfs een speciaal hitteplan opgesteld bij langdurige extreme hitte. Om te genieten van de warmte en het uzelf nog zo aangenaam mogelijk te maken, leest hier u hier tips om deze hitte te overleven

Thuis

  1. Zeker thuis kunt u op veel verschillende manier je beschermen tegen de hitte. Creëer zoveel mogelijk schaduw in uw huis door de zonwering te laten zakken, de gordijnen dicht te doen. Sommige dingen klinken wat tegengesteld, maar probeer de ramen pas open te doen als het buiten koeler is dan binnen, in plaats van alles open te zetten. Zorg altijd wel voor voldoende ventilatie door bijvoorbeeld een ventilator of airco goed te gebruiken.
  2. Houd als het ware een soort tropenrooster aan. Tussen 11:00 en 16:00 is het gemiddeld het warmst op een dag. Probeer in die periode genoeg verkoeling op te zoeken. Maak gebruik van de de koelere ochtend en avond om bijvoorbeeld boodschappen te doen of iets anders in te plannen.
  1. Zorg voor koelte. Als het binnen kouder is dan buiten, blijf dan binnen. Wilt u toch buiten zijn? Zoek dan een plekje uit de zon, waar een verkoelend windje staat. Als je in de stad woont is het park erg fijn. Er zijn nog vele manier om in en rondom uw huis verkoeling te vinden. Lees eens ons blog met 8 tips om uw woning koel te houden.

Slapen

  1. Veel huishoudelijke en elektronische apparaten geven veel warmte af. Zolang u ze toch niet gebruikt hoeven ze niet aan te staan. Zeker computers, tv’s, verlichting kunnen een ruimte snel opwarmen. Zo voorkom je een te warme slaapkamer.
  1. Een oude, maar nog steeds goed werkende methode is een ventilator. Een ventilator aan het plafond en zeker de portable variant bieden nog altijd goede verkoeling. Gebruik de koelere lucht van de avond door uw ventilator voor het raam te zetten. Zo wordt de koelere lucht goed verspreid voordat u gaat slapen.

Werk

  1. U kunt voor uw werk ook een tropenrooster aanhouden. Vroeger in de ochtend is het nog wat koeler en zult u geconcentreerd aan uw werk beginnen. Voordeel is ook dat u eerder, als u die mogelijkheid heeft, naar huis kan gaan om nog van de zon te genieten.
  2. De meeste kantoren hebben wel airconditioning, maar kijk uit voor te grote verschillen. Optimaal is om de temperatuur maximaal 5 graden lager te zetten als buiten. Het verschil is dan groot genoeg om het toch nog aangenaam te hebben.

Voeding

  1. Vergeet niet te eten. De warmte heeft meestal een negatief effect op uw eetlust, toch is het belangrijk om te blijven eten. In plaats van hele grote porties is het beter om wat regelmatiger wat kleinere hoeveelheden te eten. 
  2. Zeker tijdens de zomer is het belangrijk voldoende te blijven drinken, 2 tot 3 liter per dag. Zet bijvoorbeeld altijd een glas water in de buurt. Drank met alcohol of cafeïne zorgen juist voor meer vochtverlies, dus probeer dat de compenseren. 
  3. Eet veel fruit. Tijdens de warmte verliest u veel vocht en mineralen. Fruit heeft als voordeel dat het deze tekorten goed kan aanvullen. Vruchten zoals watermeloen, appels, bananen, aardbeien en frambozen zijn uitstekend afkoelvoedsel.

Reizen

  1. Probeer wat vaker te stop wat vaker tijdens je de reis. Warmte kan u namelijk minder alert en meer vermoeid maken. Als het kan is het regelmatig wisselen van bestuurder ook verstandig.
  2. Zoals geldt op het werk is het ook in de auto handig om de airconditioning aan te zetten. Waarbij u ook de temperatuur niet meer dan 5 graden lager zet. Een raampje voor en schuin achter open doen werkt ook goed als u geen airconditioning heeft.
  3. Zet uw zoveel mogelijk in de schaduw. Als het beschikbaar is, is het afdekken van uw voor- en achterruit af met zonwerend folie, karton of een doek. Dit houdt de zonnestralen buiten.